Iloa aamurutiineihin

morningroutine7

Oletko aamuihminen? Minä olen – ainakin tietyissä olosuhteissa, silloin kun aamut ovat kirkkaita, aikataulut vapaat ja mieli virkeä. Yleisesti ottaen tykkään herätä aikaisin ja ruveta ajoissa hommiin, mutta viime aikoina olen joutunut varta vasten keksimään, kuinka saisin itseni ajoissa ja hyvillä mielin ulos ovesta. Vaikka ulkomaailmassa odottaisi mielenkiintoinen työ ja mukavia ihmisiä, ovat aikaiset aamut vaatineet aikatauluttamista ja tietoisia piristysruiskeita.

Tässä muutama aamurutiini, joita olen aamujen saatossa testaillut. Kaikki eivät mahdu kaikkiin aamuihini, ja joskus suunta on melkein suoraan sängystä vaatekaapin ja jääkaapin kautta pyörän selkään, mutta nämä ovat lisänneet iloa päivien alkuun. Etsi sinulle sopivat ja yhdistele mielesi ja aikataulujesi mukaan – ja kerro toki kommenteissa, miten sinä nostat itsesi sängystä oikealla jalalla!

morningroutine2

Hyvän huomenen laulu

Musiikki tekee kummia mielialalle. Lempilaulu herätysäänenä voi aloittaa päivän aurinkoisesti – tai sitten siihen muodostuu muutamassa aamussa oikein kunnon vihasuhde. Keksin kuitenkin jokin aika sitten pienen tempun, jolla tein herätyksistä vähän mukavampia: ihan ensimmäisenä silmät avattuani lurittelen pienen laulun. Siitä niin selältäni peiton alta, ihan minkä tahansa, mistä tulee hyvä mieli. Unisen käheällä äänellä, viis veisaten huterista nuoteista tai sanojen unohtumisesta. Äänihuulet saavat varovasti vähän lämpöä, ja kroppakin havahtuu. Siihen kun lisää vielä parit mojovat venytykset ja vanutukset, johan alkaa ylös nouseminen tuntua kivemmalta ajatukselta. Herätyskello ehkä herättää ulkoa, mutta tämä on sisäinen herätysääni.

Vinkki: Tämä on myös oiva tekosyy opetella viimein se lempikappale kokonaan ulkoa! Minä olen lauleskellut esimerkiksi Coldplayn hyväntuulisia lauluja: Yellow, Green Eyes ja Viva La Vida toimivat hyvin aamulauluina.

morningroutine3

Aamusivut

Aamusivut ovat alun perin tekniikka Julia Cameronin Tie luovuuteen -kirjasta: kolme sivua tajunnanvirtaa heti aamusta. Niiden tarkoituksena on tomuttaa pää ja päästää ulos nurkissa piileksivät ajatukset, kuten Cameron tällä videolla selittää. Mitään järkevää tai taiteellista ei tarvitse eikä pidäkään tuottaa, vaan antaa kritiikittä sanojen nostaa esiin, mitä ne sitten nostavatkaan. Jos päässä ei pyöri muuta kuin se, kuinka typerästi työkaveri eilen käyttäytyi, on lupa kirjoittaa ärsytys ulos. Jos mieleen ei tule muuta kuin “ei tule mitään mieleen”, on täysin sallittua täyttää kolme sivua sillä. Kunhan antaa kynän juosta, ajatusten virrata.

Aloitin aamusivuvihkoni viime vuonna joulupäivänä kuorittuani sen sopivasti paketista edellisenä iltana, ja olen täytellyt sitä säännöllisen epäsäännöllisesti. En pode huonoa omaatuntoa niistä aamuista, joina käsi ei jaksa nostaa kynää. Tarpeeksi on ollut niitäkin aamuja, kun olen ripset unihiekasta tahmeina kirjoittanut toisen sivun puoliväliin, että “nyt eivät enää silmät pysy auki”, ja kellahtanut vartin lisätorkuille. Niinä aamuina, kun kirjoittaminen sujuu, on se kuitenkin ihanaa. Kuin saisi ravistella yön pölyt pois heti saman tien ja avata aistit maailmalle, mielen omalle itselleen.

Vinkki: Jos reissaat paljon, hanki lisäksi pienempi, mukana kulkeva vihko niille aamuille, kun et ole kotona.

morningroutine4

Lukuhetki

Lupaus lukemisesta tekee ainakin tämän sanojen ystävän iloiseksi heti kukonlaulun aikaan. Ajatuksia herättävä tai mielikuvitusta kutitteleva tarina saa silmät auki alta aikayksikön. Varaa petin viereen kirja tai lehti ja merkkaa vaikka sopiva kohta valmiiksi, ettei tarvitse aamulla etsiskellä. Myös muistiin jemmatut blogipostaukset ovat hyvää aamulukemista.

Koska olen halunnut hypätä taas blogimaailmaan pää edellä, olen ottanut asiakseni lukea yhden blogipostauksen joka aamu. Minulla on Bloglovinissa to read -lista, jolle klikkailen tuleville aamuille luettavaa. Vaikka olen pyrkinyt pitämään sängyn puhelinvapaana alueena – usein huonoin tuloksin, sillä juuri puhelin herättää minut aamuisin – ei tämä aamurutiini tunnu samanlaiselta ajanhukalta kuin päämäärätön Instagramin selailu. Kun luvan kanssa otan pienen hetken blogimaailmalle, ei sille selailulle tunnu olevan edes tarvetta. Samalla jää päähän ideoitakin. (Näytöllä näkyvä postaus löytyy muuten Quiet Writing -blogista – vahva suositus!)

Vinkki: Rajaa tarkkaan, kuinka pitkästi luet, ettet jää epähuomiossa sänkyyn liian pitkäksi aikaa!

morningroutine5

Aamujooga

Lyhytkin joogaharjoitus antaa keholle sopivasti töitä heti aamusta, vie unijumit mennessään ja herättää ryhdin uuteen päivään. Harjoituksen pituuden ja intensiteetin voi valita ihan sen mukaan, millainen aamu kohdalle osuu. Jos on aikaa, tuntuu pidempi, syvemmälle menevä harjoitus hyvältä; jos taas minuutit ovat kortilla tai väsymys painaa, riittää pieni venyttely ja vetreytys – vaikka sängyssä ennen nousemista, jos on tarvis. Matto ei ole pakollinen, ja yöpuku käy tarvittaessa treenikamppeista. Tee sen mukaan, mikä parhaalta tuntuu.

Aloitin joogaamisen jokunen vuosi sitten ja huomasin saman tien, ettei kankeuteni ollutkaan synnynnäistä – olin vain jumissa. Hoksasin myös, että aamujen tunkkainen olo oli sitä samaa jumia, ja että joogan jälkeen kaikki näytti paria astetta valoisammalta. Nyt kesällä, kun aamut ovat olleet töiden takia lyhyempiä, olen tehnyt pieniä, lyhyimmillään parin minuutin sarjoja. Joinakin aamuina taas hyppään matolle puoleksikin tunniksi. Koitan aina ehtiä venyttämään ja kiertämään selän ja niska-hartiaseudun auki sekä herättämään keskivartalon lihakset, jotta pysyisin ryhdikkäänä koko päivän.

Vinkki: Jos alkuun pääseminen mietityttää, kannattaa osallistua muutamalle joogatunnille ja opetella perusteet ohjatusti. Kotiharjoitteluun löytyy erilaisia sovelluksia, ja YouTube on pullollaan ohjevideoita. Minun suosikkini on Yoga with Adriene – kokeile vaikka viiden minuutin aamuharjoitusta tai tätä vähän pidempää. Kun lempiliikkeet tulevat tutuiksi, voi aamujoogat jo vetää itse itselleen. Muista kuitenkin olla varovainen ja kuunnella kehoa!

morningroutine6

Retki aamuiseen luontoon

Jos asut metsän laidalla, astu hetkeksi puiden huomaan keskellä aamurutiineja. Ota muutama askel sammalella, kuuntele tuulta puiden latvoissa, katsele ympärillesi aistit tarkkaavaisina. Tai avaa parvekkeen ovi, tuoksuttele ulkoilmaa, keskity hetki puihin, pensaisiin, kukkiin. Mihin tahansa elävään. Sano hyvää huomenta. Rauhoitu hetkeksi.

Tunnustan olevani säikky ja turhan hyvällä mielikuvituksella varustettu metsänkulkija. Minulle riittääkin käväisy lenkkipolkujen halkomassa lähimetsikössä, pieni poikkeaminen pääpolulta; mieli rauhoittuu saman tien, kun näen tuulessa huojuvat kuusenlatvat. Metsässä pistäytyminen oli pienen hetken osa aamurutiinejani, ja haluaisin palauttaa sen päiviini. Luonnolla on ihmeellinen voima rentouttaa kiireinen mieli.

Vinkki: Jos suinkin voit, jätä puhelin kotiin – tai upota se syvälle taskun pohjalle. Houkutus kuvata ympäröivää maailmaa kasvaa ainakin minulla suureksi, mutta aina ei tarvitse ikuistaa. Riittää, että on.

Miten sinä aloitat aamusi?

Are you a morning person? I am – in specific circumstances, at least, when mornings are bright, schedules are free and my mind feels ready for the day. In general, I like to wake up early and quickly get into whatever it is I’m doing that day. During the past weeks, though, I’ve had to come up with strategies for getting myself out of the door happy and on time. Even if there were an interesting job and nice people waiting outside, early mornings, for me, require some thought.

Here are some joyful things I’ve sneaked into my morning routine at one point or another – I don’t do them all every morning, but rather mix and match according to what I feel like and how much time I have in my hands. I hope they inspire you to bring joy into the first moments of your days! Do leave a comment below and tell me what your morning routine looks like!

The good morning song

Music does funny things to your mood. Having a favourite song as your alarm can kickstart your days with joy – but it can also bring about a whole lot of negative feelings towards that song. A while ago, I came up with a way to make the moment of waking up a tiny bit more pleasant with music: first thing after opening my eyes, I sing a little song to myself. Right there under the covers, anything that makes me happy. With a tired, croaky voice, not caring about shaky notes or forgotten lyrics. It warms up the vocal cords a little and gives the body the cue to wake up. Add a couple of sweet stretches and yawns, and you’re ready to go.

Top tip: This is also a good excuse to finally learn the lyrics for that favourite song of yours! I’ve found, for instance, that Coldplay has some pretty good, cheerful morning songs: try Yellow, Green Eyes, Viva La Vida.

Morning pages

The morning pages are originally a technique from the book The Artist’s Way by Julia Cameron: three pages of stream of consciousness writing, right after waking up. It’s a way to clear your head a little and show some light into the far corners of your mind, as Cameron explains on this video. There’s no need to create anything logical or artistic – that’s not the point of morning pages. Just let the words pull into your consciousness anything that comes up, anything at all. If all you can think of is how irritating your workmate was yesterday, then, by all means, write that irritation out. If there’s nothing going on in your head except “I can’t think of anything to write”, then fill the three pages with that. Let the pen run on the paper, let your thoughts flow.

I started my first journal of morning pages on Christmas day last year – having  very conveniently unwrapped said journal the previous evening. I use the technique from time to time, without feeling guilty about skipping days. I’ve had my share of those mornings when my hand is just too heavy to raise the pen, and halfway through the second page, I’ve written “I can’t keep my eyes open” and then sunk onto my pillow for another fifteen minutes of sleep. On the mornings I feel ready to write, though, it feels absolutely fantastic. It’s like getting to shake off the dust from the night and open your senses to the world, the mind to itself.

Top tip: If you travel a lot, get another, smaller journal for writing your morning pages when you’re not at home.

A moment for reading

A promise of getting to read is what makes at least this lover of words excited to open her eyes at dawn. A thought-provoking or imagination-tickling story is bound to make me happy about the new day. You can keep a book or a few magazines by your bed and even mark your page ready for the morning. Bookmarked blog posts also make for excellent morning reading.

As I’m trying to plunge head first into the blogosphere again, I’ve made it a habit to read one blog post every morning. I have my own to-read list on Bloglovin’, on which I save posts I want to take a closer look at later – in the morning, that is. And though I’ve tried to keep my bed a phone-free area – without much success, as it’s the phone that wakes me up, for starters – this routine doesn’t feel as much of a waste of time as, for instance, aimlessly scrolling through Instagram. I find that giving myself the permission to take a look at what’s happening in the blogging world actually makes me crave that Instagram fix a lot less. Plus I normally leave with a pocketful of new ideas. (The post on the screen can be found at Quiet Writing – a strong blog recommendation!)

Top tip: Make it super clear to yourself how long you’re going to read, so you won’t get stuck in bed for too long!

Morning yoga

Even a short yoga practice gives your body some work to do right at the start of your day, banishes any stiffness and wakes up your posture. Pick a practice of any length and intensity according to what your morning looks and feels like. If there’s time, a sweet long practice is always worth it, but if you’re short of minutes or feel very tired, a few stretches and twists are just as well – why not in bed, if that’s what you need. You don’t necessarily need a mat, and anything you wear for sleeping can be worn for yoga. Do what feels best for you.

I started practicing yoga a couple of years ago and immediately realised my lack of flexibility was, in fact, not innate. My body was just a bit stuck in itself. I also realised that the stuffy feeling I had after waking up was a result of that stiffness – and that after yoga, everything looked a little bit brighter and more open. This summer, as I’ve been working and my mornings have been pretty short, I’ve done small, sometimes two-minute sequences. I always aim at opening the knots in my back and neck, and waking up my core to make it easier to maintain a good posture throughout the day.

Top tip: If you’re worried about getting started, attend a few yoga classes and get to know the basics with the help of an instructor. There are loads of different apps for home practice, and YouTube is bursting with yoga videos. My favourite is Yoga with Adriene – try, for example, this short and sweet morning practice, or this slightly longer one. When you’ve mastered the basics, you can skip finding a video or a class in the morning and do your own sequences. Just remember to be careful and listen to your body!

Breathing in the nature

If you have the opportunity to steal a moment in the woods, do step into the loving arms of the trees in the middle of your morning routine. Take a few steps on the soft forest floor, listen to the wind playing hide and seek in the trees, feel your surroundings with all senses. Or open the door to the backyard or balcony, smell the air, focus on the trees for a minute, or on anything that’s alive and thriving. Say good morning. Quiet down for a moment.

I confess that the forest scares me a bit – I have much too good an imagination to wander too deep alone. I’m quite content with a little stroll in the nearby woods. I step onto the not-as-beaten path and feel my shoulders relax, mind go quiet as soon as I see the old fir trees swaying in the breeze. For a little while, a moment of focusing on the nature was a part of my morning routine, and I’d love to bring it back into my days. It has an incredible power to clear a cluttered mind.

Top tip: If you can, leave your phone at home – or bury it deep into your pocket. I tend to get the urge to photograph my surroundings, all the beautiful details. That can be meditation in itself, but not everything needs to be captured. It’s quite enough to just be.

How do you start your days?
Advertisements

10 thoughts on “Iloa aamurutiineihin

  1. Pipo-otus says:

    Voi apua, mie en oo aamuihminen muutoin kuin silloin, kun saan nukkua pitkään ja heräillä rauhassa. Liian aikaiset herätykset eivät vaan sovi mulle. Mutta kun on kiva rauhallinen aamu niin, juon kupin kahvia ja luen jotain hyvää kirjaa. Tänään se tarkoitti syksyn ekaa piparkakkumausteella höystettyä kahvikupillista ja Jojo Moyesin Jos olisit tässä -pokkaria (After you, jatkoa kirjalle Kerro minulle jotain hyvää). :) Oon ihan koukussa Moyesin kirjoitustyyliin. Ihanaa löytää tosi pitkästä aikaa jotain joka osuu ja uppoaa ihan saman tien.

    • Lotta says:

      Oijoi, joko jouluttaa? (Tunnustan, että minua vähän ehkä.) Jojo Moyesin kirjat ovat olleet jo jonkin aikaa lukulistalla – ja se leffa katsomislistalla, mutta haluan lukea kirjan ensin. Kiva tietää, että ne kolahtivat sinuun!

      Kuulostaa muutenkin ihanalta rauhallisten aamujen rutiinilta. Simppelit asiat on just niitä parhaita. ❤

      • Pipo-otus says:

        No on se joulu jo käynyt mielessä! :D Joulukalenteria taisin blogiini lupailla ja oishan niitä pukin kontin täytteitä vielä tehtävänä… Mutta piparkakku/kardemumma/kanelikahvi on mulle enemmän sellasia syksyjuttuja, joista saa kivan fiiliksen lyheneviin päiviin. :) Ja varoitan, noi Moyesin kirjat vaatii ainaki itellä sen nenäliinapaketin kaveriksi. Ei auta mikään. :D

        • Lotta says:

          Oi jee, joulukalenteri! Innolla jään odottamaan, että pääsen aukomaan luukkuja. :) Olen itsekin miettinyt, pitäisikö jatkaa viime vuonna aloitettua perinnettä ja kasata kalenteri, mutta syksy näyttää olevan niin täynnä kaikenmoista asiaa, että taitaa jäädä tänä vuonna. Onneksi joka vuosi löytyy aina muualta ihania luukkuja availtavaksi!

          Kiitos varoituksesta – täytyy muistaa täydentää nenäliinavarastot sitten, kun pääsen kirjojen kimppuun! :D

  2. Tiia Tahvanainen says:

    Oliskin aikaa kaikkeen tollaseen. :D Jos työvuoroon pitää aamulla lähteä niin siinä on minuuttiaikataulu, että ehtii junaan – tasan 17 minuuttia aikaa eikä siinä ajassa esimerkiksi syödä aamupalaa. 17 minuuttia, jossa pitää ehtiä sängystä ylös, hampaat pesemään, meikkaamaan, heittämään eväät laukkuun ja vaatteet päälle ja ovesta ulos. Oliskin aamuihminen että vois sen 5:48 sijaan herätä vaikka 5:15 pirteenä ja tyytyväisenä ja ehtis tehdä kaiken rauhassa. Mutta ei. Siksi yleensä olenkin vain yövuoroissa :D

    • Lotta says:

      Tunnistan kyllä nuokin aamut, vaikka en yleensä joudu ihan noin aikaisin heräämään! :D On kyllä varsin tehokas 17-minuuttinen tuo sinun aamusi. Ehkä siellä junassa on sitten hetki aikaa vetää henkeä?

      Ja tätä oikeastaan koitan hakea näilläkin aamurutiineilla: että täyttäisin minuutit tietoisesti ja heräisin huomaamaan sellaiset pienet välit, joihin mahtuisi jotain kivaa, joka tuntuu sinä aamuna tarpeelliselta. Kyse ei ole niinkään aamujen pituudesta vaan siitä, miten ne käyttää. Sinä käytät ne ilmeisen tarkoituksenmukaisesti – kun tuntee tarvitsevansa unta, niin parempihan ne tyhjät hetket on ujuttaa sinne aikaan ennen herätyskellon soimista! :)

  3. Lintsi :) says:

    Kokeilin heti tänä aamuna aamusivun (aloitin maltillisesti yhdellä sivulla) kirjoittamisella päiväni, ja täytyy kyllä sanoa, että oli pitkästä aikaa tuore olo. Kun sai aina heti herätessä alkavan säpinän hetkeksi purettua paperille, hämmästyin miten paljon tilaa oli yhtäkkiä uusille, hitaammin viriäville ajatuksille vaikkapa juuri siitä hetkestä. Ihastuin kirjoittamiseen niin, että kirjoitin juuri kolme sivua iltasivuja. Kokemus oli itselleni merkityksellinen, sillä pitkän ajan hautomo pääsi vihdoin paperille. Pienen ajakn kuluttua havahduin iltasuihkussa ilakoimaan siitä, miten paljon värikkäämpänä ja ilahduttavampana koin kylpyhuoneeni. Hetken tuntui, kuin olisin katsonut sitä lapsiminäni silmien läpi, niin uteliaana ympäristöä tarkkailin. Jospa saisin tästä itselleni jonkinlaisen rutiinin, vaikka edes ei-kiire -aamujen rutiinin. :)

    • Lotta says:

      Kertakaikkisen ihanaa! ❤ Hauskaa myös, että sinulla kirjoittaminen rauhoittaa aamusäpinää, kun taas minulla se saa rattaat hitaasti pyörimään. Iltasivut toimivat myös – olen kirjoittanut niitäkin joskus, tai ainakin listannut kaikkea mielen päällä olevaa, kun pää on vain kelannut kaikkea keskeneräistä ja kieltäytynyt nukahtamasta. On tullut aina uni paremmin.

      Ja lapsiminän silmillä katselu on maailman parasta! Olipa ihana kommentti, kiitos siitä. ❤

  4. Ruut says:

    Moikka! Mukavia aamujuttuja tässä postauksessa! Mä olen monesta eri syystä todella huono aamuihminen. Oon se tyyppi joka ei kommunikoi ja johon ei saa minkäänlaista kontaktia ekaan puoleen tuntiin. Onneksi on muitakin, tai näin olen ymmärtänyt!

    Nuo aamusivut on hauska juttu, tulee purettua mielen päältä asioita joita ei kanna mukanaan koko päivää. Mukavaa kun startin voi tehdä pehmeästi sängyssä. Joogasta tykkään, mutta kokeilin sitä kerran aamulla ja manailuksi meni. Jatkossa olen joogaillut päivällä tai illasta. :D

    • Lotta says:

      Moi, Ruut! :) Kiva että tykkäsit!

      Se on kyllä kertakaikkisen jännä juttu, miten omanlaisensa rytmi kullakin on. Kunpa sen vain saisi aina sovitettua kaikkiin ulkoisiin vaatimuksiin ja aikatauluihin… :D Täytyy sanoa, että olen viime päivinä starttaillut niin pehmeästi, että olen viettänyt arkiaamuna petissä tunninkin kirjoitellen ja lukien. Sitten aamupala naamaan ja menoksi!

      Sama homma on varmaan myös tuon joogan kanssa – toisille aamu on oikea aika, toisille jokin ihan muu. Minulle aamupala ennen matolle laskeutumista tuo lisävoimaa, mutta välillä kyllä vaan jooga kulkee paljon paremmin iltasella. Tärkeintä on, että kuuntelee ja huomioi, mitä kroppa sanoo. :)

Kirjoita kommentti

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s